Frågor & Svar

Phone Support

Ring oss

+46 (0)40 60 20 750

Hitta svaren på dina frågor här. Behöver du mer hjälp så hör gärna av dig till oss.

Ditt köp

Vi lämnar tre års garanti på alla våra produkter. Garantin gäller om någon vara, under normal användning, skulle gå sönder under garantitiden.

Garantin gäller från inköpsdatum och innefattar inte handhavandefel. Kvitto skall kunna uppvisas vid garantianspråk.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. 

När du handlar på LightsOn har du alltid möjlighet att inom 14 dagar, från den dagen du tar emot varan, byta eller ångra ditt köp (gäller ej företag). För att ångerrätten ska gälla måste du kontakta oss inom dessa 14 dagar. Returer skickas i oskadat skick till LightsOn AB, Terminalgatan 3, 235 39 Vellinge.

Returfrakt och återbetalning
När du ångrar ett köp kontaktar du oss via support@lightson.se så skickar vi en returfraktsedel via mail. Du måste själv betala kostnaderna för returfrakten. 69kr debiteras från återbetalningen om du inte betalar returen direkt själv. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan returneras i oförändrat skick. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att vi har mottagit returen. 

När du handlar på LightsOn har du alltid möjlighet att inom 14 dagar, från den dagen du tar emot varan, byta eller ångra ditt köp (gäller ej företag). För att ångerrätten ska gälla måste du kontakta oss inom dessa 14 dagar. Returer skickas i oskadat skick till LightsOn AB, Terminalgatan 3, 235 39 Vellinge.

Returfrakt och återbetalning
När du ångrar ett köp måste du själv betala kostnaderna för returfrakten. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att vi har mottagit returen. 

Normal leveranstid inom Sverige är 1-2 arbetsdagar från det att LightsOn har bekräftat din beställning via e-post.

Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du att kontaktas av kundtjänst eller fraktbolaget. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet.

Vid allmänna helger kan leveranstiden vara något längre.

Om en vara är felaktig eller defekt, kontakta Kundtjänst via e-post på adressen support@lightson.se och beskriv ditt ärende så hjälper vi dig. LightsOn följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Paket ligger vanligtvis kvar på ombud i antingen 7 eller 14 dagar.

Dubbelkolla eller fråga annars ditt ombud hur länge de har kvar försändelser på lager.

Du kan få problem med spårning av paket som du beställt om du angivit fel telefonnummer.

Uppger du fel namn kan vi inte garantera en problemfri uthämtning på ombud.

Uppger du fel leveransadress kan vi inte garantera att paketet levereras.

Vänligen kontakta oss via mail eller telefon så fort som möjligt så hittar vi en lösning.

Om ditt köp inte går igenom bör du kontrollera att du har pengar på kontot som ditt kort är kopplat till, samt om internetköp är aktiverat på ditt kort.

Det kan naturligtvis även röra sig om tekniskt trassel, så om du inte får ordning på det är du varmt välkommen att kontakta oss på support@lightson.se

Tyvärr är detta inte något du kan välja. Din beställning skickas till det ombud som befinner sig närmst din adress.

Du kan spåra paket som du beställt via spårningslänken som skickas till det telefonnummer du angivit.

Saknar du spårningslänk så är du varmt välkommen att höra av dig till oss så hjälper vi dig med spårningen.

Skärmbild 2022-10-13 144803.jpg

Har du valt hemleverans så har du också godkänt att fraktbolaget kan ställa av dina varor hemma även om du inte är på plats.

Ansvaret för paketet övergår till dig som kund samtidigt som paketet ställs av utanför din bostad.

Har beställningen lämnat vårt lager går det inte att göra ändringar på beställningen. Du får då göra en retur av produkterna du ångrat att du köpte efter du tagit emot din beställning.

Om du kommer på att du missade något, eller beställt för mycket,  direkt efter du lagt beställningen så kan du höra av dig till support@lightson.se alternativt slå oss en signal på +46 (0)40 60 20 750 så kan vi se vad vi kan göra. 

Ja det funkar.

För att någon annan ska kunna hämta din beställning måste den personen ha med sig din samt sin egen legitimation.

Glöm inte sändningsnummer / upphämtningskod som du får per sms när paketet finns hos ditt ombud.

Skärmbild 2022-10-13 145106.jpg

Planera belysning

Alla armaturer har markerat hur antal watt de använder. Total wattsumma av produkterna får inte överstiga transformatorns kapacitet.

För optimal livslängd rekommenderas att minst 15% outnyttjad kapacitet lämnas i transformatorn. Exempel 105W transformator: 105W - 15% = 91W maxbelastning.

De flesta av armaturerna har integrerade (fasta) ljuskällor. Detta beror vanligtvis på de tekniska förutsättningarna för varje produkt. Några av våra armaturer har dock utbytbara ljuskällor.

Det står tydligt markerat på såväl kartong som i beskrivningen online om ljuskällan är integrerad (fast) eller om den är utbytbar. 

Kablarna behöver inte grävas ner men det ser förstås snyggare ut om du döljer dem med bark, jord, singel etc. I gräsmattan kan du göra ett litet snitt och peta ner kabeln några centimeter för att slippa problem med gräsklipparen.

Självklart kan du även använda rör i marken. Detta innebär en hel del mer jobb, men kan vara praktiskt om man till exempel anlägger en helt ny trädgård.

Våra kablar behöver inte dras i rör men i vissa fall kan det vara praktiskt att göra så, som till exempel när man planerar en ny trädgård och kablarna ska dras under en stensatt gång.

Man bör tänka på röret inte är lagt så att det skapar vattensamlingar vid någon del. Då finns en risk att kopplingarna hamnar under vatten och under vintertid eventuellt fryser sönder p g a den expanderande isen.

Minsta diameter på röret för att få igenom kopplingarna ordentligt är 22 mm. Gå gärna upp ytterligare lite i diameter för att underlätta kabeldragningen.

Grenkopplingar är besvärliga i rör och vanligtvis används rören endast för vanliga förlängningskablar där inga lampor ska kopplas längs vägen. 

Dimmern styr endast de dimbara lampor som är inkopplade efter den. Vi rekommenderar att inte koppla på produkter som inte är dimbara, efter dimmern.

Vanligast är att våra kunder delar upp det som ska dimras i en separat sektion med en splitter eller T-koppling. Övrigt dimras då inte.

Man kan naturligtvis också köpa flera dimmers och koppla en före varje lampa.

Vänligen ha i åtankte dimmerns maxcapacitet på 20W. Man kan också använda en SmartControl för dimring av belysningen. (max 50w lampor på en SmartControl).

Vi erbjuder tyvärr ingen hjälp med installation, men har du frågor kring hur systemet, eller en specifik produkt fungerar så är du varmt välkommen att kontakta oss på support@lightson.se

Vi försöker också erbjuda så mycket information och inspiration på www.lightson.se som möjligt.

Vissa av våra återförsäljare erbjuder även installationshjälp mot en kostnad. 

Att dimra en LED-lampa är inte fullt lika enkelt som att dimra en gammal traditionell lampa. Först och främst krävs det att LED-lampan är dimbar. Dessutom måste dimmern vara kompatibel med LED-lampan.

Skärmbild 2022-10-13 122514.jpg

Alla artiklar i systemet är minst IP44-klassade. Det innebär att de trivs väl i regn och snö, men inte under vatten eller i högtryckstvätten.

Kablar och kopplingar är vattentäta och kan placeras såväl ovan som under jord utan att ta skada. 

Har du ett All-in1 paket så går det i de flesta fallen fint att komplettera med fler lampor. Kolla transformatorns kapacitet och räkna samman lampornas totala watt-tal. Det som blir över är fritt att använda. Kom dock ihåg att lämna minst 15% ledig kapacitet i transformatorn för optimal livslängd. 

 

Absolut, du kopplar enkelt in fler decklights genom att lägga till fler grenkablar efter den första. Du kan även förgrena ut från en av kontakterna om du inte vill ha allt "efter vartannat" på en lång rad.

Det är 100cm mellan kontakterna på grenkabeln och decklightsen har 70cm kabel på sig. Det innebär att du har ganska så stor flexibilitet för att kunna placera lamporna där du vill ha dem.

Kortare avstånd: Låt grenkabeln gå som ett "s" så att kontakterna kommer närmre varandra.

Längre avstånd: Koppla till en extra grenkabel och använd varannan koppling. Justera eventuellt genom att, som ovan, lägga grenkabeln som ett "s".

Du finner en komplett "how-to-guide" för installation av decklights här: https://lightson.se/pages/installation-decklights

decklights install.jpg

All-in-1 är kompletta paket som alltid innehåller en transformator samt kopplingar till armaturerna. 

2_5082_startpack_contents.jpg

Bild visar innehåll i produkten Start Pack Art nr. 5082

Vi rekommenderar att du endast kopplar in produkter från ett och samma varumärke i ditt belysningssystem. Detta då kompatibiliteten inte är självklar (spänningtyp- och nivå, kabeldimension, kontakttyp etc) mellan olika varumärken. Dessutom kan garantifrågan bli problematisk om något i systemet går sönder. Vad orsakade haveriet?

Om man ändå vill blanda produkter från olika varumärken i ett belysningssystem är det viktigt att kolla specifikationerna på alla produkterna och se så att de stämmer överens med varandra samt är kompatibla kontaktmässigt.

Produktfrågor

Ja det har vi. För att kunna styra våra app-styrda / smarta lampor behöver du ladda ner appen Smart Life. 

Tekniken bakom appen Smart life (Tuya) är en standard som många varumärken använder. Har du andra smartprodukter i huset är möjligheten stor att du kan lägga till dessa till samma styrning. 

smartcontrol smartlife.png

Ladda ner:

Smart Life för Apple & Android

De flesta av armaturerna har integrerade (fasta) ljuskällor. Detta beror vanligtvis på de tekniska förutsättningarna för varje produkt. Några av våra armaturer har dock utbytbara ljuskällor.

Det står tydligt markerat på såväl kartong som i beskrivningen online om ljuskällan är integrerad (fast) eller om den är utbytbar. 

Alla lampor är utrustade med högkvalitativa LED-ljuskällor. Den förväntade brinntiden kan skilja sig åt, men man kan räkna med mellan 15.000-35.000h beroende på typ.

Är belysningen tänd under dygnets mörka timmar innebär det ofta livslängder uppåt 10 år.

En annan viktig detalj är att när en ljuskälla är slut (dvs har nått sina förväntade timmar) så innebär det att ljuskällan har en kvarstående ljusmängd på 70%. Det är så LED och livslängd definieras ur ett tekniskt perspektiv.

Det kan även hända att dioden på ljuskällan slocknar, men vanligtvis innebär det att en LED-ljuskälla fortsätter lysa betydligt längre än vad den förväntade livslängden indikerar; bara utan full styrka. 

Dimmern styr endast de dimbara lampor som är inkopplade efter den. Vi rekommenderar att inte koppla på produkter som inte är dimbara, efter dimmern.

Vanligast är att våra kunder delar upp det som ska dimras i en separat sektion med en splitter eller T-koppling. Övrigt dimras då inte.

Man kan naturligtvis också köpa flera dimmers och koppla en före varje lampa.

Vänligen ha i åtankte dimmerns maxcapacitet på 20W. Man kan också använda en SmartControl för dimring av belysningen. (max 50w lampor på en SmartControl).

Att dimra en LED-lampa är inte fullt lika enkelt som att dimra en gammal traditionell lampa. Först och främst krävs det att LED-lampan är dimbar. Dessutom måste dimmern vara kompatibel med LED-lampan.

Skärmbild 2022-10-13 122514.jpg

Absolut, du kopplar enkelt in fler decklights genom att lägga till fler grenkablar efter den första. Du kan även förgrena ut från en av kontakterna om du inte vill ha allt "efter vartannat" på en lång rad.

Det är 100cm mellan kontakterna på grenkabeln och decklightsen har 70cm kabel på sig. Det innebär att du har ganska så stor flexibilitet för att kunna placera lamporna där du vill ha dem.

Kortare avstånd: Låt grenkabeln gå som ett "s" så att kontakterna kommer närmre varandra.

Längre avstånd: Koppla till en extra grenkabel och använd varannan koppling. Justera eventuellt genom att, som ovan, lägga grenkabeln som ett "s".

Du finner en komplett "how-to-guide" för installation av decklights här: https://lightson.se/pages/installation-decklights

decklights install.jpg

All-in-1 är kompletta paket som alltid innehåller en transformator samt kopplingar till armaturerna. 

2_5082_startpack_contents.jpg

Bild visar innehåll i produkten Start Pack Art nr. 5082

Armaturernas ljuskällor håller 2700°K-3000°K, vilket innebär varmvitt ljus. Det ger en bra färgåtergivning för växter och objekt utomhus under dygnets mörka timmar.

Vi har även smarta lampor där du styr temperatur och färg själv (upp till 6500°K).

x_5108_5109_arcus_nova_lightson_kelvin.jpg

Om du försöker dimra med en dimmer / smartstyrning som sitter före transformatorn, dvs på 230V-sidan så förstör du transformatorn. Detta avrådes alltså starkt.

Du kan slå på och av ljusen med den externa styrningen, men som sagt inte dimra. Dimring kan endast göras på 12V-sidan. Vår artikel Dimmer eller SmartControl rekommenderas.

Om din transformator gett upp finns det en chans att det räcker att byta säkring i transformatorn.

Säkringen sitter under plastskruven som befinner sig under gummilocket på ovansidan av transformatorn. Byt ut denna mot medföljande säkring och skruva tillbaka skruven på plats.

Notera att det endast är vår största transformator (105W) som har en utbytbar säkring.

Luna har en utbytbar ljuskälla. Ljuskällan som är av standardtyp, kallas GU5.3 och är mycket enkel att byta ut.

 

Ljussensorn är fabriksinställd så att ljuset slår på vid skymning. Den har ingen inställning för känslighet, vilket innebär att du inte kan justera när den ska slå på. Du kan eventuellt få sensorn att slå på tidigare genom att lägga den på ett undanskymt ställe, alternativt senare påslagning om den ligger i direkt anslutning till solljus.

Beroende på ljusförhållande kan ljussensorn tändas och släckas några gånger när det skiftar över långsammare än vad ljussensorn känner av.

Ljussensorn har en fördröjning på 60 sekunder, dvs håller du för sensorn så tänds ljuset inte förrän efter ca 60 sekunder.

När din Smart Control blinkar blått betyder det att den är i parningsläge och försöker ansluta till en annan enhet. 

Lägg till Smart Controllen som enhet i SmartLife appen så slutar den att blinka.

Om du behöver hjälp eller har frågor kring en eller flera produkter så är det bara att maila oss på support@lightson.se så svarar vi så snabbt som möjligt.

Vissa lampor kan du ändra färg på.

Med vår markspot Medusa medföljer 4 st färgfilter, grön, röd, blå och gul. Notera att dessa färgfilter inte är kompatibla med våra andra produkter.

Vår party slinga Cosy kommer har som standard varmvita ljuskällor, men det finns det möjlighet att köpa till olika färgade ljuskällor.

Med Arcus, en av våra bluetooth styrda smartlampor, kan du välja mellan 16 miljoner olika färger.

Vi har reservdelar till de flesta produkterna.

Om du vill beställa en reservdel du inte hittar på lightson.se ber vi dig höra av dig till support@lightson.se

Merparten av lamporna är traditionella och kan inte styras genom app. Vi har dock introducerat ett par smarta lampor där du (beroende på modell) kan justera färgtemperatur från kallvitt till varmvitt, olika färger samt dimra lamporna. Det gäller lamporna Nova och Arcus och dessa är tydligt märkta med appen SmartLife. Styrningen sker via Bluetooth och det behövs alltså ingen gateway / router.

 

Du kan dock göra hela systemet, eller valda delar av det, smart genom att koppla in en eller flera SmartControl. Bestäm när du vill att belysningen ska slås på / av samt ställ in dimringsnivån om du tycker att lamporna lyser för starkt (notera att inte alla lampor är dimbara). Ställ in för specifika tidpunkter eller tex för när solen går upp / ner och styr alltsammans från din mobil genom appen SmartLife.

SmartControl kommunicerar genom wifi, så en förutsättning är att ditt nätverk når ut till den plats där du placerar SmartControl.

smartcontrol smartlife.png

 

Lamporna Arcus och Nova har bluetooth, vilket innebär att de kan slås på och av, dimras och färg-ändras med hjälp av appen SmartLife. Det är de enda funktionerna som finns (se lampans bruksanvisning).

Vill man komma åt ytterligare funktioner så som timer, sol upp/ner etc så krävs det att lampan är kopplad till internet. För att göra detta krävs en extern gateway mellan lampan och husets router. Denna gateway behöver kunna ta emot lampans bluetooth signal och sedan skicka den vidare till routern via wifi. Det räcker att gatewayen når första lampan. Sedan kommunicerar lamporna sinsemellan. En gateway är en extern produkt och inget som finns hos LightsOn.

Övriga frågor

Om du har övriga eller ytterligare frågor så får du gärna höra av dig till oss via mail support@lightson.se

Det är endast våra återförsäljare som har ett LightsOn-konto. Om du är du intresserad av att bli en återförsäljare ber vi dig att höra av dig till oss via support@lightson.se.